fbpx

„Home Staging”, czyli jak przygotować nieruchomość do sprzedaży?

Anna Jankowska 7 marca 2022

Sprzedaż nieruchomości to z pozoru prosta sprawa. Jednak, jak to mówią: „Im dalej w las, tym więcej drzew”. Jak zrobić dobre pierwsze wrażenie? Jak sprawić, aby nasze ogłoszenie nie zginęło wśród setek innych? Jak odmienić naszą nieruchomość, aby podczas prezentacji pozostawiła wyłącznie pozytywne odczucia? Jednym z niezawodnych sposobów jest profesjonalne przygotowanie nieruchomości do sprzedaży – Home Staging.

Czym jest Home Staging?

Home Staging, jak wiele innych narzędzi marketingowych wykorzystywanych przez biura nieruchomości, wywodzi się z USA i Wielkiej Brytanii. Właśnie na Wyspach popularność zyskała Ann Maurice, która propagowała w swoim programie telewizyjnym rewolucyjną wtedy metodę polegającą na prezentacji wnętrz ze szczególną dbałością o wrażenia wizualne. Z jej porad zaczęli korzystać nie tylko sprzedający nieruchomości, ale również inwestorzy, właściciele budynków na wynajem lub hoteli. A więc wszyscy, którym zależało na korzystnym zaprezentowaniu swoich nieruchomości.

Również w Polsce Home Staging bardzo zyskał na popularności w ciągu ostatnich kilku lat. Oprócz agencji nieruchomości, które świadczą takie usługi, istnieją firmy specjalizujące się w usługach HS dla osób indywidualnych i firm. Najczęściej usługa ta polega na przygotowaniu i prezentacji nieruchomości w taki sposób, aby przy jak najmniejszym nakładzie finansowym, uzyskać jak najlepszą cenę sprzedaży lub wynajmu nieruchomości. 

fot. Krystian Grabowski

Home staging a dekoracja wnętrz.

Zdarza się, że oba pojęcia są ze sobą mylone. Czym Home Staging różni się od dekoracji wnętrz? Zacznijmy od tego, że Home Staging ma za zadanie odpersonalizowanie wnętrza i nadanie mu neutralnego, ale zarazem uniwersalnego stylu. Natomiast prywatne przestrzenie dekorujemy w zupełnie odmiennym celu. Chcemy im nadać nasz unikalny charakter. Co więcej, Home Staging powinien być wykonany w stosunkowo krótkim czasie i przy możliwie jak najmniejszych nakładach finansowych. Natomiast, dekorowanie wnętrz to proces dłuższy i wymagający większego budżetu.

Jest jednak wspólny element. Oba zabiegi powinny sprawiać, że w danym wnętrzu mamy się czuć po prostu dobrze.

fot. Krystian Grabowski

Home Staging – jak to zrobić?

No dobrze, ale jak właściwie wygląda Home Staging w praktyce? Poniżej prezentujemy 7 wskazówek, które pomogą przygotować nieruchomość do sprzedaży lub wynajmu:

1. Dokładnie posprzątaj wnętrze.

To absolutna podstawa – nasza nieruchomość musi być po prostu czysta. Wymyj okna, odkurz podłogi i zwróć uwagę na miejsca, w których mógł zgromadzić się kurz. Warto swoją uwagę skupić na pomieszczeniach, które powinny kojarzyć nam się ze szczególną czystością, a więc na kuchni i łazience.

2. Odśwież ściany, jeśli tego wymagają.

Nawet po krótkim czasie, w naszym domu czy mieszkaniu mogą pojawić się widoczne ślady użytkowania np. ślady palców wokół kontaktów, zarysowania na ścianach lub cudowne rysunki naszych pociech. Poza tym, niektóre kolory mogą po prostu wyjść z mody. Warto wtedy zainwestować w puszkę farby i poświęcić czas na odświeżenie pomieszczenia lub nawet całego mieszkania. Należy stosować jasne, uniwersalne i stonowane kolory. Odcienie bieli i szarości świetnie się tutaj sprawdzą.

3. Napraw drobne usterki.

Odpadająca listwa przypodłogowa? Wyrwany kontakt? Ich naprawa zajmie często kilka chwil, a może w znaczący sposób przyczynić się do polepszenia ogólnego, dobrego wrażenia. Szereg drobnych i nawet mało kosztownych usterek może odstraszyć nabywcę lub dać mu podstawę do negocjacji ceny.

4. Schowaj rzeczy osobiste.

Podczas prezentacji nieruchomości potencjalny nabywca powinien poczuć się jak u siebie. Cała gama naszych prywatnych zdjęć lub pamiątek będzie z całą pewnością mu to utrudniać. To samo dotyczy symboli religijnych. Warto na czas prezentacji powiesić je w mniej eksponowanym miejscu w mieszkaniu, a najlepiej całkowicie je schować.

5. Wynieś niepotrzebne meble i rzeczy.

Mieszkanie powinno sprawiać wrażenie przestronnego i funkcjonalnego. Skutecznie może w tym przeszkodzić przesadnie duża ilość mebli, które mogą zagracić naszą przestrzeń. Warto zadbać o porządek na półkach oraz ograniczenie przedmiotów poustawianych na szafkach czy blatach w kuchni. Duża ich ilość może dać do zrozumienia, że w mieszkaniu jest zbyt mało miejsca do przechowywania.

6. Zadbaj o przyjemny zapach…

Zapach jest jednym z bardziej wrażliwych zmysłów. Przykra woń w naszym domu może odstraszyć potencjalnych nabywców i utrudnić im jego oglądanie. Mieszkanie przed prezentacją należy porządnie wywietrzyć. W zadbaniu o przyjemny zapach pomogą świece lub delikatne odświeżacze powietrza. Nic nie zastąpi jednak naturalnych zapachów jak np. świeżo zaparzona kawa lub dopiero wyjęta z piekarnika i jeszcze pachnąca szarlotka. Może nasz potencjalny nabywca skusi się na kawałek?

7. …i o nastrój.

Zadbaj o przyjemną atmosferę. Oprócz zapachu, w dobry nastrój może wprowadzić subtelna muzyka. Pamiętajmy, aby w pomieszczeniach zapalać wszystkie światła, nawet w ciągu dnia. Jest to przecież jeden z funkcjonalnych elementów nieruchomości. Wspomniane wcześniej świece mogą również być elementem, który zapewni niepowtarzalny klimat, zwłaszcza jeżeli mieszkanie pokazujemy późniejszym popołudniem lub wieczorem.

fot. Krystian Grabowski

Podsumowując, po zastosowaniu Home Stagingu otrzymujemy odświeżone wnętrze, które poprzez odpowiednią organizację przestrzeni i nadanie mu neutralnego stylu staje się atrakcyjniejsze dla potencjalnych nabywców. Dzięki temu istnieje większa szansa, że szybciej znajdzie nowego właściciela.